طرح پیشنهادی فوق العاده منطقه حمل و نقل و پارک باستانی ینی کاپی که توسط گروه MVRDV و About blank در استانبول و در جایی که محل تقاطع نقل و انتقال های متنوع و مختلف انسانی است انجام شده و نشان می دهد که امکان ترکیب منحصر بفرد یک میراث تاریخی شایان توجه و یک نقطه جابجایی معاصر و هوشمند وجود دارد.
اگر یک شهر بین المللی (جهان وطن1) به عنوان محلی که جریان های مختلفی از مردم ، دانش ها، تکنولوژی ها، فرهنگ ها، ایدوئولوژی ها، سرمایه ها و کالاهای متنوع با هم در یک نقطه جمع شده و تعامل دارند، تعریف گردد ؛ در این صورت استانبول این وظیفه را برای چندین نوع ارسال انجام داده است.
استانبول یک نقطه اتصالی جهانی است که نه تنهاکشورهای مختلف را به هم وصل می کند، بلکه فراتر از آن تمدن های مختلف و اخیرا نیز اشکال جدیدی از مدرنیته را به هم وصل می کند.
|
در اهميت حمل و نقل عمومی به عنوان اصلیترين راهحل ترافيك در هر شهری، شكی وجود ندارد. اهميت استفاده كمتر از خودروهای شخصی و استفادهی بيشتر از حمل و نقل عمومی هم به حدی واضح است كه در مورد آن صحبت نمیكنيم.
مصرف بنزين روزانهی كشور ما با 7 ميليون خودرو تقريباً معادل مصرف روزانه آلمان با 70 ميليون خودرو است؛ يعنی آنها از خودروهای سواری كمتر استفاده میكنند. ضمناً بسيار شنيدهايم كه:«برای استفاده از حملونقل عمومی و استفادهی كمتر از خودروهای شخصی بايد فرهنگسازی كنيم.»
من با جملهی فوق مخالفم.
مردم ما، فرهنگ استفاده از «حمل ونقل عمومی» را دارند و هيچ نيازی به فرهنگسازی در اين مورد نیست.
با اینکه به نظر می رسد پل های کابلی به آینده چشم دوخته اند، ایده آن ها مسیر طولانی را پیموده است. اولین طرح شناخته شده از یک پل کابلی در کتابی به نام "ماشین های نووا" - منتشر شده در سال 1595 - آورده شده ولی این ایده تا قرن حاضر که مهندسان شروع به استفاده از پل های کابلی نمودند؛ مورد استقبال واقع نشده بود. در جنگ جهانی دوم که فولاد کمیاب بود، این طرح برای بازسازی پل های بمباران شد که هنوز فوندانسیون هایشان پابرجاست، کامل بود. با اینکه از احداث پل های کابلی در آمریکا دیری نمی گذرد، واکنش ها در این مورد بسیار مثبت بوده است
با افزایش حمل و نقل ریلی و بزرگ شدن شبکه ریلی و افزایش تجهیزات ناوگان در شبکه همانند واگن ها و لوکوموتیوها و غیره، نیاز به برنامه ریزی و بهینه سازی استفاده از این تجهیزات بسیار مهم جلوه می کند. برای برنامه ریزی ناوگان نیاز به اطلاعات خاصی از قبیل تعداد و انواع تجهیزات و محل قرارگیری هر کدام در شبکه می باشد.
این مورد نه تنها در راه آهن، بلکه در سایر بخش های حمل و نقلی نیز دارای اهمیت بسزایی می باشد. بطور مثال در بندرگاه ها برای تعیین مکان کانتینرها از سیستم GPS و AEI استفاده می شود. در راه آهن نیز سیستم های مختلفی به این منظور به کار گرفته شدند. در برخی از کشورها این کار بصورت بسیار ابتدایی و بصورت دستی انجام می گیرد، بطور مثال در کشور ایران این کار بصورت دستی انجام می گیرد و این باعث سختی و دشواری کار می شود.
با بزرگ شدن شبکه راه آهن و افزایش تجهیزات میزان خطای انسانی و زمان صرف شده برای این کار افزایش می یابد بطوری که نمی توان محل واگن ها، واگن انتهایی قطار و سایر وسایل متحرک ریلی را در شبکه مشخص نمود و در بسیاری از موارد پیش می آید که این تجهیزات در شبکه گم می شوند. امروزه سیستم کارآیی در راه آهن آمریکای شمالی مورد بهره برداری قرار گرفته و در اروپا نیز بعد از پشت سر گذاشتن مراحل تحقیقاتی بسوی بهره برداری و فراگیر شدن پیش می رود. در این سیستم با استفاده از شناسایی خودکار تجهیزات (AEI) و تکنولوژی RFID تجهیزات در ترمینال ها و نقاط مهم مورد نظر شناسائی قرارمی گیرند و اطلاعات خام مورد نیاز سیستم مدیریت و برنامه ریزی را برای توزیع و تخصیص بهینه واگن ها فراهم می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی iranway ، کاربران در نسل جدید خودروها می توانند با استفاده از گوشی های هوشمند به وسیله فناوری های ارتباطی از جمله بلوتوث یا فناوری مسیریاب GPS با دیگر خودروها ارتباط برقرار کنند.
مرکز تحقیقاتی IDC در گزارشی جدید اعلام کرده است که برای نخستین بار فروش گوشی های هوشمند طی سال جاری میلادی از گوشی های معمولی بیشتر خواهد شد و در سال ۲۰۱۷ شاهد آن خواهیم بود که دو سوم گوشی هایی که در بازار جهانی فروخته می شوند را گوشی های هوشمند تشکیل می دهند. ادامه تغییر روند خرید گوشی های هوشمند به جای گوشی های معمولی تاثیرات فراوان برجا خواهد گذاشت که از مهمترین آنها می توان به کاهش میانگین قیمت نسل جدید گوشی های هوشمند و ترکیب این دستگاه با دیگر فناوری های موجود اشاره کرد.
امنیت یک چالش نسبتا" جدیدی در چارچوب حمل ونقل عمومی است. امنیت مسائلي را که به صورت عمدی ایجاد شده اند مورد توجه قرار می دهد. این موضوع، با ایمنی که به مسائلاتفاقي می پردازد، تفاوت دارد. کمیسیون امنیت اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومیUITP، از دست اندرکاران امنیتی حمل و نقل عمومی تشکیل شده است و به اعضای UITP در مورد موضوعات امنیتی پشتیبانی ارائه می دهد. این کمیسیون در جمع آوری و اطلاع رسانی، کسب تجربه و عملکرد بهتر در امنیت حمل و نقل عمومی شهری نقش دارد. این کمیسیون مواضع و اولویت های UITP را در مورد امنیت،در برابر سایر ذينفعان و همکاران مطرح می کند.
کم کم وارد عصر اتومبیل های بدون راننده میشویم. خودروهایی که بدون نیاز به راننده خودشان در خیابان و جاده به رانندگی می پردازند. طی چند سال گذشته خبرهای مختلفی در مورد طراحی و ساخت این خودرو ها توسط شرکت های مختلف خوانده اید و گوگل هم یکی از شرکت های پیشرو در طراحی سیستم راننده هوشمند خودرو بوده است. |
کشور هلند را میتوان یکی از موفق ترین کشورها در برنامه ریزی حمل نقل عمومی و زیرساختهای مربوطه دانست. سیستم راه آهن شهری (tram) و بین شهری (train) هلند متشکل از شبکه های خطوط راه آهنی بسیار پیچیده و در عین حال منظم است. پیشبینی زمان رسیدن قطارهای شهری و بین شهری هلند بسیار دقیق محاسبه شده و بر روی تابلوهای هوشمند (همچنین بطور همزمان بر روی سایت اینترنتی بصورت آنلاین) برای اطلاع مسافرین به نمایش در می آید. این سیستم به قدری دقیق و کنترل شده است که بطور میانگین تنها کمتر از ۱ دقیقه خطا در پیشبینی ها وجود دارد. همچنین تاخیر یا تعجیل در زمان حرکت قطارها به ندرت پیش می آید.
سایت خبری لجستیک جهانی ظرفیت ناوگان شرکت های کشتیرانی را به ترتیب ۲۰ ناوگان اول به شرح نمودار ذیل اعلام نمود.
برند مشهور آلمانی که این روزها در بازار خرید و فروش ایران نیز حضور پررنگی دارد، روندی منحصر به فرد را در تولید خودروهایش استفاده میکند.
در این نمایشگاه قریب به اتفاق خودروسازان بزرگ و کوچک جهان حضور دارند و از دهها مدل مفهومی و جدید خود رونمایی کردهاند.
نمایشگاه خودروی ژنو نخستین بار در سال 1905 میلادی برپا شد و در حال حاضر نیز یکی از قدیمیترین و معتبرترین نمایشگاههای خودرو در جهان است.
تویوتا با رونمایی از کانسپت i-Road تصویری تازه از آینده حملونقل درونشهری را به نمایش گذاشته است. این خودروی کوچک تمامالکتریکی میتواند پس از خم شدن به سمت خیابان در پیچها، تغییر حالت داده و به وضعیت عمودی برگردد.
مونه بارز این تعریف، پورشه 911 می باشد. خودرویی که توسط فردیناند الکساندر پورشه برای اولین بار در سال 1963 و بر اساس فولکس قورباقه ای (بیتل) معروف و با موتور تخت قرار گرفته در انتهای خودرو متولد شد و تاکنون نیز با وجود حفظ استایل معروف و یگانه خود، همچنان یکی از زیباترین و با کیفیت ترین خودروهای اسپرت دنیا محسوب می شود.
حال بعد از نیم قرن، می توان تکامل تدریجی 911 را در موزه اشتوتگارت و در دورهمی پدربزرگها با نوه ها مشاهده کرد. 911 در ابتدا با نام 901 به فروش می رسید اما پس از تولید تنها 82 دستگاه و بعلت شکایت پژو بخاطر نامگذاری مشابه مدلهای این کارخانه، نام آن به 911 تغییر یافت. این اتومبیل در ابتدا تنها 6500 دلار قیمت داشت و موتور باکسر هوا خنک آن تنها 128 اسب بخار نیرو تولید می کرد. فری پورشه در توصیف 911 جمله معروفی دارد که می گوید تنها خودرویی که شما می توانید در صحرای آفریقا یا در مسابقات لمانز یا حتی ترافیک نیویورک برانید همین ورشه 911 است!
خته هایی باریک با سوراخ ها و پوسیدگی های بسیار که با کابل های زنگ زده سرپا نگه داشته شده و تا چشم کار می کند ادامه پیدا کرده است. این تنها گذرگاه هایی هستند که گاهی بر روی رودخانه ای خروشان و گاهی بر روی پرتگاهی عمیق قرار دارند و با هر حرکت باد از این سو به آن سو می روند.
با گذاشتن اولین قدم در این گذرگاه ها می توان صدای ضربان قلب خود را شنید. کمتر کسی جرأت عبور از این گذرگاه ها را دارد به غیر از آن دسته ماجراجویانی که به دنبال خطر هستند. آنها قدم در راهی می گذارند که ممکن است هیچ بازگشتی نداشته باشد.
ال کامینیتو دل ری، اسپانیا
«گذرگاه کوچک شاه» نام گذرگاهی در اسپانیاست که در زبان اسپانیایی «ال کامینیتو دل ری» نامیده می شود. این گذرگاه در واقع مسیری متروک در امتداد دیوار ال چورو و دیوار بزرگ سنگی آلور است که به دستور پادشاه برای جابجایی کارگران، خدمه، نیروهای شاه آلفونسوی هشتم ساخته شد، به خاطر اینکه شاه نیز برای عبور از بین این دو آبشار دائما از این مسیر استفاده می کرد این مسیر به گذرگاه کوچک شاه معروف شد.
پرواز نه تنها یکی از آرزوهای دیرینهی بشر به شمار میرود، که یکی از ترسناکترین تجربهها برای بسیاری از مردم جهان است به طوری که بسیاری، سفرهای طولانی زمینی و دریایی را به پرواز با هواپیما ترجیح میدهند. این در حالی است که علیرغم تمامی مخاطرات این صنعت در کشورمان، این موضوع محلی از اعراب نداشته و بزرگترین عامل بازدارنده، قیمت بسیار بالای بلیط هواپیماهاست. جالب است بدانید بنا به آمارهای بدست آمده، بیش از 60 درصد از مخاطرات هوایی مربوط به حوادث فرودگاهی است؛ مواردی که به اشکالات باند، مشکلات تاکسی کردن، پرواز و فرود هواپیما مربوط میشود. در این آلبوم، بیست و سه مورد از ترسناکترین باندهای فرود جهان را گردآوری کردهایم که نشستن در آنها، دل هر خلبان با تجربهای را به لرزه خواهد انداخت!
گروه اتومبیل سازی مک لارن به عنوان سازنده اتومبیلهای فرمول یک دیروز سه شنبه 8 اسفند ماه از سریع ترین اتومبیلی که تاکنون در بریتانیا ساخته شده رونمایی کرد.
ه گزارش سرويس علم و فناوري تعامل، گروه اتومبیل سازی مک لارن می تواند صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را طی 3 ثانیه طی کند و حداکثر سرعت آن به 350 کیلومتر در ساعت می رسد.
این خودرو همچنین به عنون یک خودرو دوستدار محیط زیست معرفی شده و از فناوری هیبرید الکتریکی – بنزینی برخوردار است.
امروزه میلیون ها اتومبیل، اسمارت فون و ابزار دیگر در سراسر جهان از سیستم هدایت و ناوبری GPS بهره می برند. و مردم هر روزه با اعتماد به قابلیت های GPS به شهرها و مکان های ناشناخته می روند. یا سعی می کنند در جاهای شناخته شده هم با شیوه های بهتر و سریع تری راه شان را پیدا کنند. اکنون گروهی از محققان اسپانیایی روشی را کشف کرده اند که باعث بهبود ۹۰ درصدی دقت GPS می شود.
احتمالا شما هم با این مشکل روبرو شده اید که در شهرهای بزرگ به دلیل مسدود شدن امواج ماهواره توسط ساختمان های بلند و ابزارهای الکترونیک فراوان، معمولا استفاده از GPS بسیار دشوار یا ناممکن می گردد. و البته افرادی که در مناطق کم جمعیت تر زندگی می کنند، همین مشکل را با درختان بلند دارند. اکنون محققان دانشگاه چارلز سوم مادرید توانسته اند نمونه اولیه ابزاری را عرضه کنند که باعث بهبود کیفیت چشمگیر سیگنال های GPS می شود.
ین ابزار می تواند با داده های شتاب سنج ها و ژیروسکوپ ها به اصلاح اطلاعات دریافتی از GPS پرداخته و میزان پیام های خطای سیستم را کاهش دهد. دیوید مارتین مسئول تیم تحقیقاتی می گوید وی و تیمش توانسته اند تعیین موقعیت ماشین ها در موارد حیاتی را به طور میانگین از ۵۰ تا ۹۰ درصد بهبود بخشند. البته این میزان بهبود به سیگنال دریافتی ابزار GPS هم بستگی دارد. میزان دقت استاندارد گیرنده های GPS تجاری در فضای باز تقریبا با خطای ۱۵ متری همراه است.
در مناطق شهری که ساختمان ها جلوی سیگنال را می گیرند، این میزان دقت تا ۵۰ متر هم پایین می آید. اما با استفاده از ابزار آزمایشی جدید، محققان توانسته اند در مناطق شهری مکان اتومبیل را با دقت ۲ متر مشخص کنند. این ابزار از واحد اندازه گیری ارزان قیمتی بهره می برد که شامل سه شتاب سنج و سه ژیروسکوپ است. این ابزار هرگونه تغییر در شتاب، حرکت و جهت اتومبیل را به خوبی تشخیص می دهد. سپس این اطلاعات با یکدیگر ادغام شده و برای اصلاح خطای داده های موقعیتی GPS مورد استفاده قرار می گیرند.
البته این تکنولوژی هنوز در مرحله آزمایشی است و در خصوص زمان و هزینه تجاری شدن آن چیزی نمی دانیم.
کمپانی خودروسازی آئودی امروز یک نمایش جالب در حاشیه CES 2013 بر پا کرد و آن رونمایی از خودروی A7 بدون راننده ای بود که در ظاهر با نمونه های معمولی فرقی نداشت ولی سیستم piloted driving برای پارک خودکار اتومبیل بر روی آن نصب شده بود.
این سیستم عملکردی به این شکل دارد که به عنوان مثال شما به یک فروشگاه رفته اید، حالا خریدتان تمام شده و می خواهید سوار اتومبیل شوید. بنابراین یک اپلیکیشن را بر روی تلفن خود باز می کنید، دکمه آن را فشار داده و منتظر می مانید تا اتومبیل به دنبال شما آمده و سوارتان کند. یک امکان جذاب که البته عکس آن هم صدق می کند، یعنی می توانید اتومبیل را به طور خودکار به منطقه پارک بفرستید.
البته بخش بزرگی از این نوآوری مربوط به حسگرهای نصب شده در منطقه پارک اتومبیل می شود زیرا خودرو بدون آنها نمی تواند مسیر خود را پیدا کند ولی به هر حال برای مواردی نظیر پارک اتومبیل در پارکینگ خانه، یا محل های عمومی مثل هتل ها و فروشگاه های زنجیره ای، می توان از این سیستم استفاده کرد.
بعد از یک خرید اینترنتی با اشتیاق منتظر از راه رسیدن گجت محبوت تان هستید و سرانجام پستچی از راه میرسد. اما بسته ای را تحویل می گیرید که به نظر میرسد حال و روز خوبی ندارد.
از کجا اطمینان حاصل می کنید بسته شما در مسیر انتقال به طور مناسب حمل شده؟ از جایی سقوط نکرده یا ضربه محکمی به آن وارد نشده است؟ موارد زیادی پیش آمده که گجت ما به خاطر ضربه های هنگام حمل و نقل، آسیب دیده و تنها زمانی متوجه می شویم که بسته را باز می کنیم و در آن صورت دیگر کاری از دست ما بر نمی آید.
حالا یک سنسور کوچک با نام DropTag این وعده را داده که مراقب بسته ما در مسیر حمل و نقل باشد. آن را به بسته متصل می کنید و این گجت کوچک هر گونه ضربه ناگهانی و سقوط را در خودش ثبت می کند.
این سنسور به بلوتوث هم مجهز است و باطری آن تا هفته ها کار می کند. یک اپلیکیشن موبایل هم برای آن ارایه شده و هنگام تحویل بسته پستی می توانید قبل از امضا کردن با اپلیکیشن موبایل بسته را بررسی کنید. اگر سنسور به شما اعلام کرد که بسته ضربه شدیدی خورده می توانید از تحویل گرفتن بسته خودداری کنید.
جالب اینجا است که «دراپ تگ» می تواند تا فاصله ۵۰ متری با دستگاه های اطراف ارتباط برقرار کند. بنابراین شرکت پست می تواند سنسورهای GPS را در انبارها و ماشین های انتقالی اش نصب کند. ترکیب این اطلاعات با هم سبب می شود که صاحب بسته بتواند آن را در مسیر حمل و نقل اش ردیابی کند و ببیند که بسته در کجای مسیر قرار دارد.
قیمت ساخت «دارپ تگ» هم ارزان است و زیر ۲ دلار خواهد بود. ضمن اینکه می توان از آن به دفعات استفاده کرد. با این حساب احتمالا آن را جزو گجت های پرکاربرد آینده خواهیم دید. چرا که خریدهای اینترنتی روز به روز بیشتر می شود و مشتریان علاقمند هستند که از حمل و نقل صحیح خریدشان اطمینان داشته باشند.
دنیای خوردو : سوزوکی تا کنون توانسته است ۳ میلیون خودرو مدل سویفت به فروش برساند. این خودرو در سال ۲۰۰۵ به بازار انگلستان راه یافت و ۸۰.۰۰۰ خودرو از این مدل در این بازار به فروش رسید.
به گزارش عصرخودرو، حالا خودروساز ژاپنی قصد دارد مدل دیگری از این خودرو را برای خریداران انگلیسی عرضه کند.سوزوکی سویفت SZ-L بر اساس SZ۳ و با دو نوع ۳ و ۵ درب به این بازار خواهد رفت.
تصاویر خودروی جدید بوگاتی با نام «بوگاتی گنگلوف» با الهام گرفتن از طرح یك خودری قدیمی منتشر شده است.
به گزارش نیمروز به نقل از باشگاه خبرنگاران،پاول شیشفسكی، طراح خودروی جدید بوگاتی ، گنگلوف را با الهام از خودروی آتلانته مدل 57SC سال 1938 طراحی كرده است.
در طراحی گنگلوف سعی شده تا این خودرو با كمترین خطای ممكن ، هوا را از كنار خود عبور دهد و با این كار در مصرف سوخت این خودرو به میزان قابل توجهی صرفه جویی صورت بگیرد.
از دیگر ویژگی های خودرو ،می توان به چراغ های روشنایی خاص آن و همچنین تقارن ویژه و كامل در دو سمت این خودرو اشاره كرد.
مرسدس بنز به تازگی از مدل جدیدی از خودروهای تجملاتی اسپورت خود با نام C63 AMG Edition 507 را رونمایی کرده است. از مشخصات این خودرو سری AMG می توان به موتور قدرتمند 6.3 لیتری هشت سیلندر اشاره کرد که نسبت به C63 AMG استاندارد ۵۶ اسب بخار قوی تر است. موتور هشت سیلندر زیر کاپوت Edition 507 قدرت ۵۰۷ اسب بخار و گشتاور ۶۲ کیلوگرم بر متر را فراهم می آورد. |
شاید اپل دیگر با ارزش ترین کمپانی دنیا نباشد، اما هنوز ارزشمند ترین کمپانی تکنولوژی دنیا است و با قیمت تقریبی ۴۱۶ میلیارد دلار، با فاصله زیادی بالاتر از گوگل ۲۴۸ میلیارد دلاری و مایکروسافت ۲۳۳ میلیارد دلاری قرار می گیرد.
البته نویسنده فوربس، چانکا موی هم در مقاله جالبی به سرمایه گذاری گوگل بر تکنولوژی ماشین های بدون راننده پرداخته و آن را معدن طلای خالص این شرکت در سالهای آینده برای عبور قدرتمندانه از کوپرتینو دانسته است.
ماشین بدون راننده مفهوم و منافع بسیار گسترده ای از نظر اجتماعی، اقتصادی و تجارت شخصی دارد. تنها در آمریکا ماشین بیش از ۲ تریلیون دلار درآمد سالیانه را می قاپد و حتی سهم بیشتری از کل بازار را دارد. این می تواند موقعیت ها و فرصت های شغلی ایجاد کند که کار و کسب بر پایه جستجوی فعلی گوگل در مقابل آن یک کودک کوتوله به نظر برسد و چالش های بنیادی زیادی را در رهبری بازار بسیاری از صنایع، همچون تولید کنندگان ماشین ها، شرکت های بیمه، کمپانی های انرژی و دیگر گروه های دخیل در درآمدهای مرتبط با اتومبیل ایجاد کند.
یک بخش بسیار مهم از این داستان، امنیت و سلامتی است. تصادفات اتومبیل تنها در آمریکا سالیانه باعث ۳۴۰۰۰ مرگ و بستری شدن ۲۴۰هزار نفر در بیمارستان ها می شوند. اگر آنگونه که گوگل ادعا می کند، ماشین های بدون راننده اش بتوانند جلوی بخش عظیمی از چنین تصادفاتی را بگیرند، پس ما درباره تکنولوژی صحبت می کنیم که در واقع می تواند هزاران جان را نجات دهد.
پس اگر گوگل در تخمین هایش از نظر میزان امنیت ماشین هایش اشتباه نکرده باشد، بهبود در سلامتی و امنیت بسیار عالی و شگفت انگیز خواهد بود. و هنگامی که رانندگی به شکل چشمگیری امن تر گردد، به این معنی است که شرکت های بیمه می توانند با قیمت های بسیار پایین تری خدمات شان را ارائه دهند. موضوعی که می تواند یکی از مشوق های اصلی مصرف کنندگان برای خرج هزینه بسیار بالاتر جهت خرید ماشین های بدون راننده در آینده باشد.
علاوه بر این ماشین های بدون راننده تنها به دلیل امنیت و سلامتی بیشتر برای جامعه یک انقلاب به شمار نمی روند. از دیدگاه بازاریابی، شرکت های ماشین سازی می توانند ماشین های بدون راننده را با این ایده تولید کنند که بهترین ابزار برای استراحت و کاهش استرس پس از یک روز کاری سخت هستند. و اینکه شما می توانید بدون نگرانی مسیر محل کار تا خانه را به بازی انگری بردز یا فروت نینجا روی اسمارت فون تان مشغول باشید. و دیگر نیازی نیست که تمام حواس تان به خیابان های شلوغ و ترافیک دیوانه کننده شهری باشد. از سوی دیگر با وجود ماشین های بدون راننده، نیاز به خرید ماشین اختصاصی هم کمتر خواهد شد و همسایه ها می توانند از ماشین های اشتراکی به شکل بسیار بهتری بهره ببرند.
کویم درام می نویسد:
من فکر می کن ماشین های بدون راننده واقعی طی یک دهه آینده در دسترس همه قرار داشته باشند و آنها بازی را به کلی تغییر می دهند. هنگامی که شما خودتان ماشین را نرانید، شاید دیگر برای تان مهم نباشد که مثلا قدرت موتور چقدر است. پس احتمالا به سراغ یک ماشین با مصرف واقعا بهینه می روید و هنگام رانندگی به خواندن کتاب یا بازی با موبایل سرگرم می شوید. هنگامی که سیستم های تمام اتوماتیک به کمک شما بیایند، مطمئنا علاقه و اشتیاق تان برای داشتن ماشین های اشتراکی و یا به اشتراک گذاشتن ماشین تان هم بیشتر می شود. و از همه مهمتر، از انجایی که کامپیوترها بسیار بهتر از آدم ها ماشین را می رانند، مصرف سوخت هم بسیار بهینه تر خواهد شد.اگر چه ماشین های بدون راننده هنوز موانع فراوانی را پیش روی دارند تا تبدیل به یک تکنولوژی روزمره شوند، اما هر کسی که یک بار هنگام سر کار یا گردش رفتن درون یک ترافیک کلافه کننده گیر افتاده باشد، یا یک تصادف وحشتناک را تجربه کرده باشد، مطمئنا یکی از مشتاقان و علاقه مندان این تکنولوژی خواهد بود. و اگر گوگل خود را در موقعیتی قرار دهد که برتری خود در این تغییر تکنولوژی اصلی در دهه آینده را حفظ کند، می تواند به سادگی ارزشمندترین شرکت تکنولوژی دنیا و حتی پر ارزش ترین کمپانی دنیا شود!
• از طالبی تا ماهی!
مصرف غذاهایی که حاوی آنتیاکسیدانهای سلنیوم و بتاکاروتن هستند هم توصیه
میشود؛ هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید
میشود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در دراز
مدت میتواند بیماریهای مزمن مانند بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان را
ایجاد کند. برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکالهای آزاد در بدن
مصرف آنتیاکسیدانها را در رژیم غذایی افزایش دهید. سبزیجات و میوههایی مثل
طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را
هم میتوانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوسدار پیدا کنید
• E + C + D= ضد آلودگی
چه در خانه هستید، چه در محل کار و چه پشت فرمان، از مواد غذایی مثل: کرفس،
اسفناج، گوجهفرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو استفاده کنید
که غنی از ویتامین C هستند. البته مصرف جوانه گندم، روغنهای گیاهی، گردو،
بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E هستند را هم
فراموش نکنید. به خصوص اگر شغلتان طوری است که باید بیشتر در هوای آزاد
باشید؛ این ویتامین میتواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند.منابع
مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخممرغ هستند که باید در برنامه غذایی
روزانهتان باشند
• پکتین بخورید!
مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را میگیرند و مانع از
نفوذ سرب به سلولهای بدن میشوند؛ مصرف روزانه یک عدد سیب میتواند عوارض
ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوههایی مانند پرتقال و توتفرنگی نیز
سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند
• لبنیات کمچرب میل کنید
در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم
و کلسیمی که در لبنیات یافت میشود، همگی خنثیکننده سموم هستند و برای کاهش
صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر
و لبنیات بیش از پیش شود
مصرف شیر و فراوردههای آن باعث نرمشدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده میشود
و بهدلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتریهای مفید که عمل دفع
ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم میکنند، التهابات و بیماریهای دستگاه
گوارش را کاهش میدهد
• کمبود کلسیم = جذب سرب بیشتر!
افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار میگیرند.
چون گیرندههای فلزات ۲ ظرفیتی در بدن انسان بهصورت رقابتی عمل میکنند و در
صورتی که این گیرندهها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع
شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار میگیرد برای جلوگیری از
آلودگی زیاد با سرب بهتر است لبنیات بیشتری مصرف کنید که منبع غنی کلسیم هستند
• چرب و چیلیها ممنوع!
در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است، از غذاهای چرب بهخصوص چربیهای
جامد حیوانی و گیاهی استفاده نکنید که مصرف چنین غذاهایی فقط باعث تشدید کاهش
توان بدنی و ذهنی شما در طول روز خواهد شد. پس استفاده از تنقلات کم ارزش مثل
چیپس، پفک و نوشابههای گازدار را بیخیال شوید که باعث اختلال جذب عناصر مفید
در بدن میشود و میتواند اثرات منفی آلودگی هوا را تشدید کند. مصرف موادی مثل
سوسیس و کالباس هم به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر این که
به خودی خود مضر و سرطانزاست، برای ساکنان شهرهایی که هوای ناسالم دارد، به
هیچوجه توصیه نمیشود
• سیر و پیاز بخورید
سیر، پیاز و تره فرنگی، هر قدر هم که بوی آزاردهندهای داشته باشند اما حاوی
مقدار زیادی گوگرد هستند که می توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند
• نوشیدن آب زیاد فراموش نشود
نوشیدن زیاد آب به کلیهها کمک میکند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات
آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند
• خرید از وانتی ممنوع!
در روزهای آلودگی هوا نباید از وانتیهایی که میوه و سبزیجات تازه را در کنار
خیابانها میفروشند یا مغازههایی که سبزیجات خود را بیرون از مغازه و در
مسیر عبور خودروها میگذارند، میوه و سبزی بخرید
اگر چه امروزه هرگاه صحبت از تکنولوژی های آینده در طرح های مفهومی شرکت های ماشین سازی مطرح می شود، بیشتر یاد ماشین های بدون راننده، سیستم های توقف هوشمند یا ادغام امکانات اسمارت فون ها با اتومبیل ها می افتیم. اما عکس کانسپت اتومبیل آئودی چیز دیگری را می گوید.
Audi یکی از اولین استفاده کنندگان چراغ های فول LED در اتومبیل ها بود و اکنون تصمیم گرفته این کار را به شکل کاملا متمایزی انجام دهد. اگر شب هنگام پشت سر یک آئودی حرکت کنید، غیر ممکن است که چراغ آن شما را به اشتباه انداخته و نور کم یا نامطمئنی را از خود باز تاباند. امسال هم انها سراغ چراغ های ال ای دی ماتریکسی رفته اند که اشعه نور هر ال ای دی را به چند شعله تقسیم می کند. این شیوه آنها را قادر ساخته تا در هر موقعیت روشنایی و نور بیشتری را داشته باشند و همچنین چراغ ها را به یک دوربین مجهز کنند.
تصور کنید که ماشین شما بتواند آمدن ماشین های روبرو را حس کرده و به صورت خودکار نور چراغ هایش را کم کند تا چشمان راننده روبرو کمتر اذیت شود. چراغ های Matrix LED چنین کاری را ممکن ساخته اند.
با توسعه چراغ های ال ای دی و همچنین OLED، آئودی کم کم از داستان چراغ به سمت تابلوهای نقاشی بر روی اتومبیل ها پیش می رود. همان طور که در عکس بالا می بینید، نور تولیدی نه تنها زیبا و جذاب تر به نظر می رسد، بلکه امنیت بیشتری را هم فراهم می آورد. آئودی بیشترین سعی خود را بر این موضوع گذارده که چراغ ها به صورت خودکار و الکترونیکی نسبت به محیط واکنش نشان دهند. به صورت تئوری، با فعال کردن واکنش چراغ ها در مقابل شرایط محیطی، آنها از فاصله بیشتری قابل دیدن هستند و همچنین امنیت رانندگان افزایش پیدا می کند.